
Istotą ekspozycji merchandisingowej jest doprowadzenie do takiej sytuacji, w której właściwy asortyment jest oferowany we właściwych ilościach, na właściwym miejscu, w odpowiednim momencie i odpowiednio długo. Poznaj 4 zasady zagospodarowania przestrzeni, które wpłyną na zwiększenie sprzedaży w Twoim sklepie.
Zasada 1. Komfort wyboru
Sklep jest specyficznym środowiskiem, krajobrazem towarowym, to znaczy, że obok informacji o towarze (ich pochodzenie, skład, zasady użytkowania i walory użytkowe), liczą się także walory estetyczne ekspozycji i łatwość dostępu. Powinieneś zatem dać klientowi możliwość spokojnej decyzji co do wyboru produktu (łatwość dostępu do lad i półek) a także zwrócić uwagę klienta na najciekawsze produkty ustawiając je np. na wysokości oczu.
Zasada 2. Inscenizacja krajobrazu sprzedaży
Ekspozycja merchandisingowa polega na inscenizacji krajobrazu w taki sposób, aby nabywca mógł spokojnie dokonać wyboru, a jednocześnie miał dostęp do informacji.
Zasada 3. Szacunek dla wyobraźni nabywcy
Towar musi być wyeksponowany w taki sposób, jak oczekuje tego nabywca, a nie w jaki sposób wyobraża to sobie sprzedawca (lub sprzedawcy) albo szefostwo sklepu czy kierownictwo firmy handlowej. Warto więc przy ustawianiu towaru dokonać analizy z punktu widzenia klienta.
Zasada 4. Fantazja i wyobraźnia
Fantazja i wyobraźnia jest podstawą sukcesu w merchandisingu. Sprzedaż powinna być widowiskiem, które zaskakuje i szokuje. Ekspresję wewnątrz sklepu możesz uzyskać poprzez przestrzeganie zasad ekspozycji ekspresywnej:
- Zasada wyrwania z półki – polega na tym, że towary objęte promocją ustawiasz wyspowo (poza półką) i wyraźne (nawet krzykliwe) znakujesz miejsca ekspozycyjne.
- Zasada sugestii bezpośredniej – umieszczasz nad regałami i witrynami estetyczne plansze z napisami oddziaływującymi na wrażenia zmysłowe, sugerującymi jednocześnie konkretną percepcję określonych grup produktów np.: świeże, apetyczne, pulchne, pachnące, smakowite, smaczne, aromatyczne, delikatne, muślinowe, jedwabiste, lekkostrawne. Pole rombu wzór
- Zasada kodu kolorów – to odpowiednie efekty kolorystyczne eksponujące lub maskujące podział sali sprzedażowej na strefy sprzedaży poszczególnych kategorii produktów.
- Zasada pamięciowa (memoryzacji) – czyli umieszczenie licznych tabliczek z powszechnie używanymi w promocji sformułowaniami: Czy znasz już… Czy się zapoznałeś… Czy już spróbowałeś… Czy już próbowałeś… Czy już używałeś… Czy już kupiłeś… Czy już wiesz… Czy pamiętasz, że… Czy masz informację na temat…
- Zasada lekkiego podejścia – sklepy i czynności związane z zakupami nie muszą kojarzyć się z dyskomfortem i trudem. A jeżeli jest to nieuniknione, szczególnie w okresach wyjątkowego nasilenia popytu i tłoku w sklepach (na przykład w okresach przedświątecznych), to wówczas najlepiej skorzystać z humoru i dobrej optycznej, ale żartobliwej wizualizacji. Najlepiej zadanie to spełniają zabawne tabliczki, plakaty z żartami lub dowcipnymi komiksami, podświetlane ekrany itp.