Narzędzia marketingu wirusowego

viral marketing

Tym razem przyjrzymy się warunkom, w jakich działanie wirusa reklamowego jest skuteczne, oraz narzędziom wykorzystywanym do tego celu.

Poczta elektroniczna

Rekomendacja to jedna z najskuteczniejszych form promocji. Jeden klient zadowolony z obsługi lub zaskoczony atrakcyjną ofertą danego sklepu internetowego zapewne zechce podzielić się informacją o nim ze swoimi znajomymi i wysłać potencjalnie zainteresowanym e-maila polecającego. Znajomi mogą postąpić podobnie i przekazać wiadomość kolejnym osobom. Ze względu na rekomendacje, adresaci z dużym prawdopodobieństwem nie potraktują wiadomości jak spamu, tylko zapoznają się z jej treścią.

W ten oto prosty sposób przekaz wygenerowany przez jednego internautę trafia do kilku, kilkunastu, kilkuset kolejnych osób i rozprzestrzenia się niczym ebola. E-mail to popularne i częste narzędzie wykorzystywane do marketingu wirusowego, chociaż zalew spamu sprawia, że internauci bardzo ostrożnie selekcjonują napływające przesyłki. Stąd tak ważny jest mechanizm rekomendacji, a tylko ciekawe i oryginalne komunikaty wirusowe mają szansę nie wylądować w koszu i zostać przesłane dalej. Narzędzie marketingu wirusowego to również darmowe konta e-mailowe. Najczęściej portal udostępniający je automatycznie dołącza na końcu listu jakąś informację od siebie lub stopkę reklamową.

Internetowe gadżety, zabawne multimedia

Na naszą skrzynkę pocztową dostaliście zapewne nieraz ciekawy wygaszasz ekranu, zabawny filmik, grę bądź prezentację lub efektowną tapetę na pulpit. Są to narzędzia, których celem jest promowanie danej marki. Najczęściej zawierają jakieś elementy charakterystyczne, takie jak – firmowe logo lub link z adresem strony, które utrwalają się w konsumenckiej świadomości, co ułatwia ich późniejszą identyfikację wśród produktów lub usług konkurencji. Ich celem bezpośrednim jest zaskoczenie odbiorcy ciekawym pomysłem, zabawnym lub efektownym wyglądem i wywołanie pozytywnych odczuć, tak aby zechciał podzielić się wirtualnym upominkiem ze znajomymi, tym samym stając się pośrednio rzecznikiem danej firmy.

Fora i kafejki internetowe, chatroomy, grupy dyskusyjne

Zadowoleni, sfrustrowani lub potencjalni klienci mogą znacznie wpływać na wizerunek firmy w sieci, aktywnie udzielając się na wszelkiego rodzaju sieciowych kanałach stwarzających możliwość dialogu z innymi internautami. W przypadku znanych i popularnych grup dyskusyjnych przekaz kierowany jest do wielotysięcznego audytorium, a jego konsekwencje mogą być poważne. Szczególnie widoczne staje się tu obosieczne ostrze marketingu wirusowego, którym niewprawny szermierz może obciąć swoją, zamiast konkurencji, głowę. Dlatego aby promocja wirusowa była skuteczna, firma musi oferować naprawdę dobry produkt lub usługę. Społeczność internetowa nie lubi milczeć i z pewnością nie pozostanie obojętna wobec ciekawej oferty. Medialna prawda „nie ważne jak mówią, ważne, żeby mówili” absolutnie nie znajduje w tym wypadku zastosowania.