Pracownicy z odpowiednimi kwalifikacjami i kompetencjami to klucz do sukcesu Twojego przedsiębiorstwa. Jako pracodawcy zależy Ci na zatrudnieniu lojalnych, wysoko wykwalifikowanych i kompetentnych ludzi, którzy będą znali swoje miejsce w firmie i bardzo odpowiedzialnie traktowali swoje obowiązki. Tak w skrócie można opisać kompetentnego pracownika. Ale czym dokładnie jest kompetencja? A także – jak pozyskać i rozwijać kompetentnych pracowników?
Zarządzanie talentami w przedsiębiorstwie
W przeszłości typowe przedsiębiorstwa w rozwiniętych krajach przemysłowych były zarówno pracochłonne, jak i kapitałochłonne. Dzisiaj wiele największych na świecie korporacji najtrafniej można określić jako „wiedzochłonne” oraz „talentochłonne”. Przykładami tego są spółki z branż:
- oprogramowania komputerowego,
- przemysłu farmaceutycznego,
- doradztwa biznesowego i zawodowego,
- doradztwa inwestycyjnego,
- przemysłu fonograficznego oraz
- przemysłu rozrywkowego.
Najważniejsze problemy
W wielu organizacjach główne aktywa to wiedza i specjalistyczne kompetencje utalentowanych ludzi, a nie typowe dla tzw. dawnej gospodarki aktywa materialne. Zarządzanie wiedzą, talentem i kompetencjami ludzi staje się w ostatnich latach dużo ważniejsze dla długofalowego interesu przedsiębiorstwa niż dbanie o część materialną firmy.
Doświadczamy tego również w ostatnim okresie w naszym kraju:
- szybki rozwój gospodarki,
- otwieranie kolejnych rynków pracy w Unii Europejskiej,
- konkurencyjne zarobki w państwach zachodnich
spowodowały, że polskie przedsiębiorstwa zaczęły borykać się z podstawową trudnością – brakiem ludzi chętnych do pracy. Prawdziwy problem pojawia się wówczas, kiedy przedsiębiorstwo nie może znaleźć na rynku pracy specjalisty – ponieważ takiego nie ma albo jest, ale żąda takiego wynagrodzenia, które przerasta możliwości firmy.
Przedsiębiorstwa mają więc do czynienia z sytuacją, w której nie brakuje kapitału na inwestycje, a towarem deficytowym stała się siła robocza – szczególnie taka, która jest odpowiednio wykwalifikowana i posiada pożądane kompetencje.