W każdym zakładzie istnieją potrzeby szkoleniowe. Zastanawiasz się, jak je zidentyfikować, zaplanować, zapewnić realizację i ocenić skuteczność? Zacznij od zidentyfikowania potrzeb szkoleniowych!
Co powinieneś wziąć pod uwagę?
Po pierwsze politykę jakości organizacji. Z niej wynikają podstawowe potrzeby szkoleniowe.
-
To polityka najwyższego kierownictwa określa cele i zadania, jakie stawia sobie organizacja, z niej wynikają procesy, które powinny być realizowane, a zatem również kompetencje wymagane na poszczególne stanowiska.
-
Każda z organizacji przeprowadza okresową ocenę kompetencji personelu do wykonywania zadań. Wystarczy sprawdzić różnice między kompetencjami istniejącymi a wymaganymi i masz podstawowe potrzeby szkoleniowe.
Teraz przejrzyj przepisy, normy, dyrektywy itd. mające wpływ na Twoją organizację:
-
Wypisujesz te, które stawiają wymagania kompetencyjne dla stanowisk, które masz w zakładzie. A może wymagają specjalnych certyfikatów?
-
Sprawdzasz, czy są spełnione te wymagania. Jeżeli nie, zapisujesz je jako potrzeby szkoleniowe.
Następnie przyjrzyj się planowanym zmianom organizacyjnym czy technicznym.
-
Jaki wpływ będą miały na nowe zasoby ludzkie lub zmianę wymagań kompetencji?
-
Czy potrzebujesz nowych pracowników?
-
Ilu i z jakimi kompetencjami?
-
Może część pracowników możesz przeszkolić?
-
Jakie nowe procesy będą wdrożone?
-
Jakie kompetencje powinni mieć pracownicy?
Zapisujesz potrzeby.
Powinieneś również wziąć pod uwagę dane dotyczące fluktuacji kadr. A może borykasz się ze zmiennością personelu sezonowego, zatrudnianego na czas określony?
-
Przeanalizuj, jakie czynniki mają wpływ na zmienność.
-
Weź to po uwagę przy planowaniu potrzeb szkoleniowych.
Jeszcze wnioski pracowników dotyczące ich rozwoju, spójnego z celami Twojej organizacji. Które z nich mogą być uwzględnione w tym roku? Dopisz je do potrzeb szkoleniowych.
Planowanie – o czym jeszcze musisz pamiętać?
Oprócz potrzeb szkoleniowych weź pod uwagę także:
-
możliwości finansowe organizacji,
-
wymagania dotyczące czasu realizacji,
-
dostępność szkoleń,
-
możliwość przeprowadzenia szkolenia we własnym zakresie,
-
inne ważne dla Twojej organizacji czynniki.
Wybierz najlepszą metodę szkolenia!
A teraz wybór metod szkoleniowych. Zdecyduj, czy będą to:
-
szkolenia wewnętrzne,
-
szkolenia zewnętrzne,
-
praktyki,
-
doradztwo itd.
Zapoznaj się z normą PN-ISO 10015:2004 Zarządzanie jakością. Wytyczne dotyczące szkolenia. Pomoże Ci to wdrożyć skuteczny proces szkolenia.