
Do kogo należy odpowiedzialność za niesprzedany towar?
Dziś żaden pośrednik w sprzedaży nie zgodzi się wziąć odpowiedzialności za niesprzedany towar. Jeśli klient nie kupi Twojego produktu, towar wraca do Ciebie i to TY ponosisz związane z tym koszty.
Dla Twojej firmy niesprzedany towar, brak czy reklamacja są kosztowną stratą. Jak ją zminimalizować? Skorzystaj z doświadczenia innych firm, które poświęcają coraz więcej uwagi tzw. logistyce odzysku, ang. reverse logistics. A czynią to nie bez powodu. Maksymalizacja odzysku środków zainwestowanych w produkt to już dzisiaj konieczność, ponieważ przepisy w zakresie ochrony środowiska są coraz bardziej rygorystyczne. Odpowiedzialność za produkty i opakowania, będące źródłem odpadów spada na wprowadzającego je na rynek: dystrybutora lub producenta.
Jakie korzyści możesz odnieść ze stosowania Reverse logistics?
Logistyka odzysku dotyczy pobierania z rynku produktów niewykorzystanych, wadliwych, podlegających zwrotowi, odpadów nadających się do ponownego przetwarzania oraz tych, które można już tylko utylizować.
Reverse logistics skupia w sobie wszystkie odnoszące się do logistyki działania, ale mają one odwrotny kierunek – od klienta do producenta/dystrybutora.
Do tych działań należy:
• planowanie,
• implementacja,
• kontrola wydajnego przepływu materiałów i informacji od klienta do producenta
• oraz czuwanie nad właściwym przebiegiem procesu pozbywania się niesprzedanych towarów.
Dzięki logistyce odzysku z jednej strony zminimalizujesz straty związane z niesprzedaniem towaru, z drugiej – zwiększysz stopień ponownego wykorzystania dających taką możliwość dóbr. A przy tym zapewnisz sobie kontrolę nad przepływem materiałów do naprawy, recyklingu lub utylizacji.
Co obejmuje logistyka odzysku?
Reverse logistics możesz realizować m.in. przez poniższe działania:
• demontaż gotowych produktów u klienta,
• obsługę reklamacji,
• zarządzanie zwrotami (odbiór, sortowanie, weryfikację i zarządzanie zwróconymi produktami),
• dostawy ekspresowe, wymianę niedziałających produktów oraz
• utylizację.
Ale uważaj!
Wprowadzając strategię Reverse logistics w Twoim przedsiębiorstwie, możesz natknąć się na bariery wynikające z samego charakteru logistyki odzysku.
Te utrudnienia to:
• niełatwe planowanie,
• wiele punktów dystrybucji,
• różna jakość produktów,
• uszkodzone opakowania produktów,
• nieujednolicone zarządzanie zapasami.