Reverse logistics – jak odzyskać maksimum środków zainwestowanych w niesprzedany towar

Reverse logistics

Do kogo należy odpowiedzialność za niesprzedany towar?

Dziś żaden pośrednik w sprzedaży nie zgodzi się wziąć odpowiedzialności za niesprzedany towar. Jeśli klient nie kupi Twojego produktu, towar wraca do Ciebie i to TY ponosisz związane z tym koszty.

Dla Twojej firmy niesprzedany towar, brak czy reklamacja są kosztowną stratą. Jak ją zminimalizować? Skorzystaj z doświadczenia innych firm, które poświęcają coraz więcej uwagi tzw. logistyce odzysku, ang. reverse logistics. A czynią to nie bez powodu. Maksymalizacja odzysku środków zainwestowanych w produkt to już dzisiaj konieczność, ponieważ przepisy w zakresie ochrony środowiska są coraz bardziej rygorystyczne. Odpowiedzialność za produkty i opakowania, będące źródłem odpadów spada na wprowadzającego je na rynek: dystrybutora lub producenta.

Jakie korzyści możesz odnieść ze stosowania Reverse logistics?

Logistyka odzysku dotyczy pobierania z rynku produktów niewykorzystanych, wadliwych, podlegających zwrotowi, odpadów nadających się do ponownego przetwarzania oraz tych, które można już tylko utylizować.

Reverse logistics skupia w sobie wszystkie odnoszące się do logistyki działania, ale mają one odwrotny kierunek – od klienta do producenta/dystrybutora.
Do tych działań należy:

•    planowanie,
•    implementacja,
•    kontrola wydajnego przepływu materiałów i informacji od klienta do producenta
•    oraz czuwanie nad właściwym przebiegiem procesu pozbywania się niesprzedanych towarów.

Dzięki logistyce odzysku z jednej strony zminimalizujesz straty związane z niesprzedaniem towaru, z drugiej – zwiększysz stopień ponownego wykorzystania dających taką możliwość dóbr. A przy tym zapewnisz sobie kontrolę nad przepływem materiałów do naprawy, recyklingu lub utylizacji.

Co obejmuje logistyka odzysku?

Reverse logistics możesz realizować m.in. przez poniższe działania:

•    demontaż gotowych produktów u klienta,
•    obsługę reklamacji,
•    zarządzanie zwrotami (odbiór, sortowanie, weryfikację i zarządzanie zwróconymi produktami),
•    dostawy ekspresowe, wymianę niedziałających produktów oraz
•    utylizację.

Ale uważaj!
Wprowadzając strategię Reverse logistics w Twoim przedsiębiorstwie, możesz natknąć się na bariery wynikające z samego charakteru logistyki odzysku.
Te utrudnienia to:

•    niełatwe planowanie,
•    wiele punktów dystrybucji,
•    różna jakość produktów,
•    uszkodzone opakowania produktów,
•    nieujednolicone zarządzanie zapasami.